Goed nieuws van het LEGO-front: het gedwongen huisarrest van veel wereldburgers dreven de winst in het eerste halfjaar van 2020 flink op. Maar nieuwe samenwerking met IKEA, Levi’s en Adidas roepen de nodige vragen op.

Het moet wel feest geweest zijn in Billund: gisteren maakte LEGO bekend dat de omzet in de eerste 6 maanden van dit jaar met 7% steeg. De winst groeide bovendien met 11% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Het speelgoedmerk leed dus niet onder de lege winkelstraten en wereldwijde onzekerheid, integendeel. Consumenten die zichzelf uit troost of verveling op een bouwdoos trakteerden, bezorgden LEGO zwarte cijfers. Veel speelgoedwinkels en officiële LEGO-stores moesten hun deuren tijdelijk sluiten, maar dat bezorgde de e-commerceafdeling van LEGO alleen maar extra werk: klanten gingen massaal naar lego.com.
Ook andere webwinkels pikten een graantje mee van het bouwsteentjessucces. Zo steeg bij webwinkel bol.com zag het aantal verkochte LEGO-producten van half maart tot half mei met ruim 120%. Vooral thema’s voor volwassenen bleken een succes: Technic-, Creator Expert- en Architecture-dozen vlogen als warme broodjes over de toonbank.

Goed nieuws dus voor LEGO, maar fans tonen zich ook sceptisch. Nieuwe samenwerkingsinitiatieven met andere merken zouden namelijk de reputatie van het speelgoedmerk (en volwassen fans) te grabbel kunnen gooien. De vorige week geïntroduceerde opbergbakken -in samenwerking met IKEA- konden nog wel op wat waardering rekenen. Het nieuws over samenwerking met kledingmerk Levi’s leidde echter tot hoongelach. Ook Adidas is, hoe populair ook, niet direct een voor de hand liggend merk voor samenwerking met het speelgoedmerk.
Merkendeskundige Paul Moers toont zich tegenover BrickMag.nl niet overtuigd van de voordelen die de samenwerking moet opleveren. „Vooral de samenwerking met spijkerbroekenmerk Levi’s is nogal vreemd. Ik begrijp niet waarom een ijzersterk merk risico’s wil lopen door samen te werken met een merk in een heel ander segment. Als je als merk overtuigd bent van je eigen kracht is dat echt niet nodig.”
Over de Bygglek-opbergbakken van IKEA tonen LEGO-fans zich positiever. Moers: „Beide merken staan voor eenvoud en design. Die samenwerking kan beide merken veel positiefs opleveren.”

Share:

administrator

BrickMag.nl is de nieuwe blog voor AFOL's, met wekelijks een combinatie van LEGO-nieuws met gedegen journalistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *